بیوگرافی

بیوگرافی فاطمه مسعودی‌فر~ درباره بازیگری و زندگی شخصی و دانستنی های جالب

فاطمه مسعودی‌فر از بازیگران جوان، آینده‌دار و خوش چهره ایرانی است که با حضور در سریال جیران به محبوبیت و معروفیت بسیاری دست یافت. در این بخش از سایت ادبی و هنری اردبیل والیبال قصد داریم نگاهی کامل و دقیق بر زندگی این هنرمند ایرانی داشته و بازی‌های ایشان را در فیلم و سریال‌های مختلف را نقد کنیم، پس اگر به خانم فاطمه مسعودی‌فر و زندگی ایشان علاقه دارید، در ادامه با اردبیل والیبال همراه شوید.

فهرست موضوعات این مطلب

تولد و اوایل زندگیبازی در تئاتراولین بازی مقابل دوربینصحبت‌های فاطمه مسعودی فر درباره فیلم پوستسریال جیران و معروفیت در سطح کشورتحلیل بازیگری خانم فاطمه مسعودی‌فر در سریال جیرانآپاراتچیحضور در شب‌های مافیاصحبت‌های فاطمه مسعودی فر درباره این برنامهحضور در فصل سوم سریال زخم کاریمسیر زندگی…همکاران می‌گویند رئالیتی شو بازی نکنهرکس سلیقه خودش را دارددانستنی های جالب درباره خانم فاطمه مسعودی فرسخن پایانیتولد و اوایل زندگی

فاطمه مسعودی‌فر در سال 1374 در تبریز متولد شد. او در دانشگاه تبریز در رشتهٔ ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و همان زمان به اجرای نمایشنامه‌هایی در دانشگاه پرداخت. خانم مسعوی فر با تحصیل در رشته‌های نمایشی موفق شد کیفیت بازی‌های خود را ارتقا دهد.

بازی در تئاتر

بعد از فارغ التحصیلی، خانم مسعودی فر شروع به بازی در نمایش‌های جدی کرده و حضور در تئاتر و بازی زنده مقابل مخاطبان، سطح بازیگری او را بسیار افزایش داد. یکی از نمایش‌های موفق ایشان در خانه برناردا آلبا رقم خورد. خانهٔ برناردا آلبا یک نمایش‌نامه از فدریکو گارسیا لورکا، نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی است. مفسران اغلب این اثر به همراه دو اثر عروسی خون و یرما را سه‌گانهٔ روستایی نام‌گذاری کرده‌اند. لورکا آن را در طرح خود برای «سه‌گانهٔ زمین اسپانیایی» (که تا زمان کشته شدنش ناتمام ماند) در نظر نگرفته بود. لورکا این نمایشنامه را در عنوان فرعی‌اش «درام زنان در روستاهای اسپانیا» توصیف کرده‌است.

اولین بازی مقابل دوربین

بعد از حضور در چندین تست سینمایی، فاطمه مسعودی فر و بازی درخشان او به دور از چشم کارگردانان نماند و وی سریع برای فیلم پوست انتخاب شد. پوست فیلمی ایرانی در ژانر وحشت به نویسندگی کارگردانی برادران بهمن ارک و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح محصول سال ۱۳۹۷ و به زبان ترکی است.

پوست دومین اثر سینمایی برادران ارک پس از سویوق (۱۳۹۴) است و به جن و عقاید مذهبی نظیر طلسم اشاره دارد. داستان فیلم دربارهٔ خانواده‌ای شامل یک مادر و پسر است که زندگی‌شان به دلیلی دچار مشکل می‌شود جواد قامتی، فاطمه مسعودی‌فر، محمود نظرعلیان، ناصر هاشمی و هادی افتخارزاده در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. پوست در روستای باویل و میلان شهرستان اسکو فیلم‌برداری شده‌است.

موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. پوست فیلمی است دربارهٔ عشق، جادو و خرافه پرستی و روایتگر داستان مردی به نام آراز است که در جوانی عاشق دختری مسیحی به نام مارال بوده، ولی مارال با مرد دیگری ازدواج می‌کند. در روستای آنها خرافات زیادی پیرامون جادو و جمبل و نفرین وجود دارد و مادر آراز نیز در این زمینه‌ها مهارت دارد. آراز کم‌کم متوجه می‌شود که نرسیدنش به مارال به واسطهٔ دعایی بوده که مادرش در یک پوست نوشته و تصمیم می‌گیرد این دعا و دیگر طلسم‌های وارد شده به زندگی اش را نابود کند. در این راه هر چه بیشتر به مارال نزدیک می‌شود، حال مادرش بدتر می‌شود و یک دوراهی سخت برای او به وجود می‌آید.

صحبت‌های فاطمه مسعودی فر درباره فیلم پوست

فیلم پوست، اولین تجربه کاری من بود. با اینکه من در این فیلم، سکانس‌های زیادی نداشتم اما کاراکتر مارال تایین کننده مسیر دیگر کاراکتر ها بود و حضورش در دیالوگ‌ها حس می‌شد.

بازیگر فیلم سینمایی «پوست» از دلیل روند رو به رشدش در فضای حرفه‌ای بازیگری و هم بازی شدن با بازیگران باتجربه تر و نام آشنا در پروژه‌های مختلف گفت و اذعان داشت: بعد از فیلم پوست، از دفتر آقای فتحی با من تماس گرفتند که برای تست سریال جیران به دفترشان بروم. ما دو سه هفته پیاپی فیلمنامه می‌خواندیم که همان تست من بود و بعد از آن، آقای فتحی من را انتخاب کردند. نقش سارای گرجی برای من بسیار تجربه خوب و شیرینی بود.

سریال جیران و معروفیت در سطح کشور

بدون هیچ شک و تردیدی خانم فاطمه مسعودی فر همه معروفیت خود را مدیون سریال درخشان جیران است. جیران یک مجموعهٔ ایرانی در ژانر عاشقانهٔ درام تاریخی به نویسندگی مشترک احسان جوانمرد و حسن فتحی، تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه و کارگردانی حسن فتحی محصول ۱۴۰۱–۱۳۹۸ است. داستان این مجموعه به وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران می‌پردازد. پریناز ایزدیار و بهرام رادان نقش جیران و ناصرالدین‌شاه را بر عهده دارند و امیرحسین فتحی، مهدی پاکدل، ستاره پسیانی، غزل شاکری، سمیرا حسن‌پور، مهدی کوشکی، مرتضی اسماعیل کاشی، الهام نامی، نهال دشتی، کتانه افشاری‌نژاد، بهناز نازی، امیر جعفری، رؤیا تیموریان، هومن برق‌نورد، رعنا آزادی‌ور و مریلا زارعی گروه بازیگران این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

مجموعه جیران داستان عاشقانه و تاریخی است که شش سال از زندگی ناصرالدین‌شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میرزا آقاخان نوری شروع می‌شود؛ داستان آشنایی و عشق شاه با دختر روستایی به نام خدیجه‌خانم تجریشی است که به سبب چشمان درشتش، شاه نام «جیران» را بر او نهاد را نشان می‌دهد.

تحلیل بازیگری خانم فاطمه مسعودی‌فر در سریال جیران

فاطمه مسعودی‌فر در سریال «جیران» نقش سارای گرجی، یکی از همسران ناصرالدین شاه، را ایفا کرده است. این سریال به کارگردانی حسن فتحی، با فضایی تاریخی و عاشقانه، فرصتی برای بازیگران فراهم کرده تا توانایی‌های خود را در نقش‌هایی پیچیده و چندلایه به نمایش بگذارند. مسعودی‌فر که پیش از این با فیلم «پوست» وارد عرصه بازیگری حرفه‌ای شده بود، در «جیران» دومین تجربه تصویری جدی خود را پشت سر گذاشت و توانست توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.

نقاط قوت بازیگری فاطمه مسعودی‌فر در «جیران»:

طبیعی بودن و باورپذیری:

مسعودی‌فر در نقش سارای گرجی شخصیتی را به تصویر می‌کشد که هم لطافت و زنانگی دارد و هم در لحظاتی استواری و پیچیدگی احساسی. او توانسته با بازی ظریف و بدون اغراق، حس واقعی یک زن در دربار قاجار را منتقل کند. این طبیعی بودن به‌ویژه در تعاملاتش با دیگر شخصیت‌ها، مانند جیران (با بازی پریناز ایزدیار) یا ناصرالدین شاه (بهرام رادان)، به چشم می‌آید.

تسلط بر زبان بدن و میمیک صورت:

یکی از ویژگی‌های برجسته بازی او، استفاده هوشمندانه از زبان بدن و حالات چهره است. در سکانس‌هایی که دیالوگ کمتری دارد، مسعودی‌فر با نگاه‌ها و حرکات کوچک، احساسات درونی سارا را به‌خوبی منتقل می‌کند. این مهارت برای نقش‌های تاریخی که نیاز به انتقال احساسات در فضایی محدود و پر از آداب درباری دارند، بسیار مهم است.

هماهنگی با فضای تاریخی:

با توجه به اینکه او پیش‌تر تجربه بازی در آثار تاریخی را نداشت، تطبیق‌پذیری‌اش با فضای «جیران» قابل تحسین است. از نحوه ادای دیالوگ‌ها با لحن مناسب دوره قاجار گرفته تا پوشش و رفتار درباری، مسعودی‌فر توانسته خود را به‌عنوان بخشی از جهان سریال جا بیندازد.

نقاط ضعف یا چالش‌ها:

تجربه محدود در نقش‌های اصلی:

از آنجا که «جیران» یکی از اولین تجربه‌های جدی او در مدیوم تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بود، در برخی لحظات به نظر می‌رسد هنوز به پختگی کامل در ایفای نقش‌های سنگین نرسیده است. این موضوع در مقایسه با بازیگران باسابقه‌تر سریال، مانند مریلا زارعی یا بهرام رادان، بیشتر به چشم می‌آید.

محدودیت‌های فیلمنامه:

نقش سارای گرجی در «جیران» به اندازه برخی شخصیت‌های اصلی مانند جیران یا ناصرالدین شاه، فرصت پرداخت عمیق ندارد. این محدودیت باعث شده که مسعودی‌فر نتواند تمام ظرفیت‌های بازیگری خود را به نمایش بگذارد و گاهی در سایه دیگر شخصیت‌ها قرار گیرد.

تحلیل کلی:

فاطمه مسعودی‌فر در «جیران» نشان داد که بازیگری بااستعداد و آینده‌دار است. او با وجود تجربه کم، توانسته نقش خود را به شکلی قابل قبول و تأثیرگذار ایفا کند. بازی او در این سریال، به‌ویژه در سکانس‌های احساسی و تعاملات درباری، نشان‌دهنده پتانسیل بالای او برای رشد در آینده است. اگرچه هنوز جای کار دارد تا به عمق و تسلط بازیگران باتجربه‌تر برسد، اما شروع قدرتمندش در «جیران» نویدبخش مسیر حرفه‌ای موفقی است. همکاری با کارگردانی مثل حسن فتحی که به‌دقت بازیگرانش را هدایت می‌کند، نیز به او کمک کرده تا در این نقش بدرخشد.

در نهایت، بازی مسعودی‌فر در «جیران» را می‌توان ترکیبی از استعداد ذاتی، تلاش برای تطبیق با نقش و فرصتی برای دیده شدن دانست که او به‌خوبی از آن استفاده کرده است.

آپاراتچی

بعد از سریال جیران سینمای ایران خیلی سریع به قدرت بازیگری فاطمه مسعودی فر پی بردند. از همین رو کاگردانان و تهیه‌کنندگان بسیاری تلاش کردند او را به خدمت بگیرند. یکی از فیلم‌هایی که موفق به جذب خانم مسعودی فر شد، فیلم آپاراتچی نام دارد. آپاراتچی فیلم ایرانی به کارگردانی قربانعلی طاهرفر، نویسندگی حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی‌نسب محصول سال ۱۴۰۲ می‌باشد. این فیلم در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد.

داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمانی با همین نام نوشته روح‌الله رشیدی است و دلبستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند که در تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

حضور در شب‌های مافیا

فاطمه مسعودی فر یکی از بازیکنان برنامه محبوب شب‌های مافیا است که حضور ایشان مورد پسند تماشاگران واقع شد. شب‌های مافیا (از فصل پنجم شب‌های مافیا: زودیاک) یک مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی است که به کارگردانی سعید ابوطالب (فصل اول تا چهارم) و محمدرضا رضائیان (از فصل پنجم) و بر اساس بازی مافیا ساخته شده است. در هر رقابت از این مجموعه، ۱۲ شرکت‌کننده از میان بازیگران سینما و تلویزیون و سایر افراد مشهور به بازی دعوت می‌شوند و به اتفاق برگزارکنندهٔ برنامه، بازی را به صورت واقعی و بدون دخالت گروه کارگردانی انجام می‌دهند. نخستین قسمت این برنامه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در پلتفرم فیلیمو منتشر شد.

صحبت‌های فاطمه مسعودی فر درباره این برنامه

برخلاف هم تیمی‌هایم در این برنامه، علاقه‌ی زیادی به بازی مافیا ندارم و به نظرم در این بازی، حرفه‌ای نیستم. اما دلایلی مثل: عوامل، فضای دوستانه کار و نوع رفتار گروه با هم، من را ترغیب کرد که در این برنامه شرکت کنم و در بازی‌ها هم تلاش می‌کردم که از حرفه‌ای تر ها یاد بگیرم و بیشتر جنبه‌های انسانی و اخلاقی این بازی را در نظر بگیرم.

مثلا اینکه بازی به ما یاد می‌دهد که نباید کسی را به خاطر تصمیماتش ملامت کنیم. چون درست مثل بازی مافیا، در آن لحظه که شخصی تصمیمی می‌گیرد، ما از بیرون او را می‌بینیم و ممکن است قضاوت کنیم اما اگر خودمان را جای آن فرد بگذاریم می‌بینیم که شاید چاره دیگری نداشته تا بتواند تصمیم دیگری بگیرد.

حضور در فصل سوم سریال زخم کاری

سریال زخمی کاری را می‌شناسید. اینکه چگونه در عرص مدت زمان کوتاهی موفق شد به اثری موفق و پُر بازدید تبدیل شود. بعد از دو فصل هیجان‌انگیز؛ سازندگان تصمیم گرفتند تیم بازیگری قوی و منحصر به فردی را به تیم اضافه کنند. از همین رو خانم فاطمه مسعودی فر به سریال زخم کاری اضافه شد. داستان فصل سوم از مالک چند ماه بعد از کشته شدن میثم پسرش آغاز می‌شود، در حالی که به‌ظاهر از هلدینگ کنار کشیده و به مسافرکشی مشغول است، تلاش می‌کند با استفاده از مشکلات هلدینگ به طلوعی نزدیک شده و از او انتقام بگیرد. او با همکاری سماوات (دوستش)، سیما (همسر شفاعت)، اسپاد (برادرزاده شفاعت) و حمید فرنهادزاده (پسر رقیب طلوعی) تلاش می‌کند تا انتقامش از طلوعی را عملی کند. طلوعی نیز که با وضعیت پیچیده‌ای روبروست، مدیریت هلدینگ را به پانته‌آ، تنها بازمانده و خواهرزاده حاج عمو قرار می‌سپارد. در این میان یکی از دوستان حاج عمو، وصیت‌نامه حاج عمو را در اختیار پانته‌آ، خواهرزاده و تنها بازمانده حاج عمو قرار می‌دهد. محتوای وصیت‌نامه که شامل بخشیدن تمام سهم حاج عمو و ریاست هیئت مدیره هلدینگ به سمیرا است، پانته‌آ را عصبی می‌کند.

مسیر زندگی…

رسیدن من به چیزهایی که می‌خواستم از گذشته، با تصور این جایگاه شروع شد. به نظرم هر شخص اگر در مسیر خواسته‌هایش زیست کند، هر طور شده راهش پیدا می‌شود و به هدفش خواهد رسید. من به شناخت آدم ها، خیلی علاقه دارم. از نظر من هر آدم مثل یک کتاب یا یک فیلم سینمایی است که زندگی خاص خودش را دارد و یک عقبه و تجربیاتی دارد که شناخت آن برای من بسیار جذاب و لذتبخش است. حالا در این مسیر، آن فردی که سر راه ما قرار می‌گیرد، می‌تواند هر کسی باشد. با این نوع نگاه، ارتباط گرفتن و تعامل با آدم ها برای من کار لذتبخش در عین حال چالش برانگیزی است. این درباره همکاری من با بازیگران با تجربه تر صدق می‌کند.

برای مثال من سر ضبط جیران از همکاری با دیگر بازیگران که در پروژه بودند لذت می‌بردم در صورتی که قبل از اینکه کار شروع شود، کمی ترس داشتم از قرار گرفتن روبروی آن ها اما بعد از جلسه اول فیلمبرداری، از خاکی بودن و متواضع بودن آنها لذت بردم و به نوعی کار در کنار هرکدام از آن ها برا من یک کلاس و تجربه بازیگری بود.

همکاران می‌گویند رئالیتی شو بازی نکن

متاسفانه یک چند دستگی بین بازیگران ایجاد شده که به برخی از همکاران می‌گویند در رئالیتی شو شرکت نکنید، با فلانی کار نکنید یا اینجا نروید و آنجا بروید و…. این چند دستگی باعث شده که آدم‌ها خودشان و مسیری که می‌خواهند در آن قدم بردارند را گم کنند و این کار قدرت تصمیم گیری همسالان ما را تحت تاثیر قرار داده است.

همه دوست داریم کار کنیم و تجربه کنیم. حالا چه در تئاتر، چه در سریال، چه فیلم سینمایی و هر آن چیزی که هست. ما به عنوان بازیگر entertainer هستیم یعنی کارمان میزبانی و سرگرم کردن مخاطب است. به نظر من هرکسی مسئول انتخاب‌های خودش است و به راحتی باید بتواند در خصوص تجربیاتش تصمیم بگیرد. از طرف دیگر هم فکر می‌کنم این رئالیتی شوها برای انتخاب بازیگر، راه خوبی است. چون ادبیات بازیگر، سوادش، مدل حرف‌زدنش، تعاملش با دیگران و در کل، شخصیتش را می‌توانی زیر نظر داشته باشی و بسنجی که کلیت شخصیتش به آن نقش مد نظر می‌خورد یا نه.

هرکس سلیقه خودش را دارد

ما در ایران، هشتاد میلیون جمعیت داریم که هر کسی سلیقه‌ خاص خودش دارد. در حوزه سرگرمی‌های تصویری هم هر شخص، طرفدار یک ژانر است. به نظر من تنوع تولید و پخش برنامه در پلتفرم‌های نمایش خانگی خیلی بهتر است و دست مخاطب را برای انتخاب محتوا باز می‌گذارد.

دانستنی های جالب درباره خانم فاطمه مسعودی فر

فاطمه مسعودی‌فر، بازیگر جوان و بااستعداد ایرانی، با نقش‌آفرینی‌هایش در آثار برجسته‌ای چون فیلم «پوست» و سریال «جیران» به شهرت رسیده است. در ادامه، چند دانستنی جالب درباره او آورده شده است:

شروع تصادفی در سینما:

فاطمه مسعودی‌فر بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و ورودش به سینما کاملاً اتفاقی بود. در سال ۱۳۹۴، زمانی که ۲۰ ساله بود، به جای یک بازیگر بیمار در نمایشی در آموزشگاه شکلک بازی کرد. همین اجرا باعث شد بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»، او را برای نقش مارال انتخاب کند و این آغاز مسیر حرفه‌ای او در سینما شد.

تحصیلات و تسلط به زبان‌ها:

او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه تبریز است و به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد. همچنین تا حدی با زبان فرانسه آشناست و تجربه ترجمه کتاب از فارسی به انگلیسی را نیز در کارنامه خود دارد.

تک‌فرزند بودن:

فاطمه تک‌فرزند خانواده است و در تبریز به دنیا آمده. پدرش که استاد دانشگاه در رشته علوم انسانی بود، چند سال پیش درگذشت و این موضوع تأثیر عمیقی بر زندگی او داشته است.

علاقه به بازیگران خاص:

از میان بازیگران ایرانی، لیلا حاتمی و ساره بیات را به‌عنوان الگوهای خود نام برده و از سبک بازیگری آن‌ها الهام می‌گیرد.

هدف متفاوت در بازیگری:

برخلاف بسیاری از بازیگران که به دنبال شهرت یا تعداد بالای پروژه‌ها هستند، فاطمه هدفش را رضایت درونی از خودش تعریف کرده است. او گفته که دوست دارد در ۵۰ سالگی به کارنامه‌اش نگاه کند و از خودش راضی باشد، نه اینکه صرفاً به تعداد فیلم‌ها فکر کند.

نقش سارای گرجی و شهرت فراگیر:

بازی در نقش سارای گرجی در سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی در سال ۱۴۰۱، نقطه عطفی در کارنامه او بود. این نقش باعث شد مخاطبان زیادی او را بشناسند و به یکی از چهره‌های محبوب شبکه نمایش خانگی تبدیل شود.

نامزدی جایزه حافظ:

او برای بازی در فیلم «پوست» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشن حافظ شد که نشان‌دهنده استعداد بالای او در همان ابتدای مسیر حرفه‌ای‌اش است.

ترکیب هنر و ادبیات:

فاطمه علاقه دارد تلفیقی از ادبیات و بازیگری را در زندگی حرفه‌ای‌اش دنبال کند. او معتقد است تجربه‌اش در ادبیات انگلیسی به او در درک بهتر نقش‌ها و نمایشنامه‌ها کمک کرده است.

ترس از تکراری شدن:

او در مصاحبه‌ای گفته که دلش نمی‌خواهد چهره‌اش برای مخاطبان تکراری شود و ترجیح می‌دهد با دقت نقش‌هایش را انتخاب کند، مشابه مسیر حرفه‌ای پریناز ایزدیار که از انتخاب‌های گزیده‌اش معروف است.

فعالیت در اینستاگرام:

صفحه اینستاگرام او با آدرس fatememasoudifar فعال است و گاهی تصاویری از پشت صحنه کارها یا لحظات شخصی‌اش منتشر می‌کند که مورد توجه هوادارانش قرار می‌گیرد.

فاطمه مسعودی‌فر با وجود سن کم و تجربه محدود، نشان داده که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از ستارگان سینمای ایران دارد. ترکیب استعداد، تحصیلات و نگاه خاصش به حرفه بازیگری، او را متمایز کرده است.

سخن پایانی

از شما که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. در این متن تلاش کردیم زندگی شخصی و حرفه‌ای فاطمه مسعودی فر را به‌صورت جامع بررسی کنیم تا شما با این چهره برجسته فوتبال ایران بیشتر آشنا شوید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و دیدگاه تازه‌ای نسبت به مسیر زندگی او پیدا کرده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا